Olet päättänyt aloittaa Google Ads -mainonnan tai mainostat parhaillaan – loistavaa, hyödynnät maailman tehokkainta markkinointialustaa! Suurimmalle osalle yrityksistä nousee kuitenkin jossain vaiheessa kysymys: kannattaako Google-mainonta ulkoistaa vai tehdä itse? Syitä voi olla monia, tulokset puuttuvat tai ovat tippuneet, mainostilin ylläpitoon ei riitä aikaa, tai kaikkia ominaisuuksia ei osata ottaa käyttöön.
Suurimpia syitä heikkoon suorituskykyyn on epäilemättä Google Adsin näennäinen helppous: “Luo mainoksesi 15 minuutissa ja anna Googlen hoitaa loput”. Miksi maksaa Google Adsiin erikoistuneelle toimistolle, kun mainokset saa helposti itsekin pyörimään? No, todellisuudessa tuloksia tuova Google Ads -tili vaatii paljon muutakin kuin tilin avaamisen ja mainosten luomisen. Jos tunnistat itsesi tai yrityksesi seuraavista kohdista, voi olla aika miettiä Google-mainonnan ulkoistamista.
Hinta
Tämä on varmasti suurin kysymys – ulkoistaminen maksaa, saako rahoilleen vastinetta kun toimistolle maksettavan summan voisi käyttää suoraan mainosbudjettiin? Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos budjettisi on todella rajallinen (alle 400 euroa) ja sinulla on aikaa opetella Google Ads – kannattaa mainontaa tehdä ainakin alussa itse. Tuota suuremman budjetin kanssa Google Ads -toimiston hyödyntäminen on jo kannattavaa.
Kustannusta kannattaa miettiä myös oman, tai yrityksen työntekijän ajankäytön osalta. Koulutukset maksavat ja vievät aikaa, kolmansien osapuolten työkalut maksavat ja niiden opettelu vie aikaa, display-mainonnassa grafiikan luonti ja animointi vie aikaa - ja ennen kaikkea, tilin viikoittainen/kuukausittainen optimointi vie aikaa. Google Ads vaatii erikoistumista.
Tiedon puute
Mikä on suurin yksittäinen syy heikkoon Google Ads -tiliin? Huonot laatupisteet. Tiesitkö, että jos mainostamiesi hakusanojen laatupisteet laskevat tarpeeksi alas, mainoksesi lakkaavat näkymästä lähes kokonaan? Tai että korkeiden ja heikkojen laatupisteiden välillä yksittäisen mainosklikkauksen hinnassa voi olla jopa 800% ero? Hyvän tilin omistaja maksaa tällöin klikkauksesta 25 senttiä, kun taas heikon tilin omistaja maksaa 2 euroa. Aika huima ero, kun tuon kertoo sadoilla, tai tuhansilla kävijöillä.
Vaikka aina ei ole mahdollista, tai edes tarkoituksenmukaista saada täysiä laatupisteitä, on silti yllättävän yleistä, etteivät yritykset edes tiedä laatupisteiden olemassaolosta, tai ne ovat todella heikot. Jos useimpien hakusanojesi laatupisteet ovat 1-5 välillä, pitäisi hälytyskellojen soida – tili ei varmasti toimi niin kuin sen pitäisi.
Samoin kuin hakukoneoptimoinnissa, Google päivittää mainosalustansa algoritmeja ja ominaisuuksia jatkuvasti. Responsiiviset hakumainokset ja impressiomääriin perustuvat hintatarjoussäännöt ovat esimerkkejä viimeaikaisista päivityksistä. Uudet ominaisuudet kannattaa yleensä ottaa käyttöön ja testata niitä omalla tililläsi - kilpailijasi tekevät samoin.
Luotettava Google Ads -toimisto osaa ottaa laatupisteet huomioon tilin rakentamisessa ja hoidossa sekä raportoi ne kuukausittain. Lisäksi asiansa osaava toimisto pysyy ajan hermolla jatkuvasti päivittyvistä ominaisuuksista ja pitää tilisi askeleen edellä kilpailijoita. Ei ole epätavallista, että olemme omien asiakkaidemme osalta pystyneet säästäneet oman palvelupalkkiomme verran laatupisteiden parantamisen kautta, tai samalla budjetilla kasvattamaan merkittävästi laadukasta kävijäliikennettä.
Jatkuva optimointi
Vähintään kerran kuukaudessa olisi hyvä tehdä täydellinen tilin läpikäynti, joka sisältää mm. hintatarjouksien muokkauksia, mainosryhmien ja avainsanojen uudelleenryhmittelyä ja mainosten AB-testien päivittämistä ja laatupisteiden muutoksiin reagointia. Lisäksi viikoittain on hyvä tarkastella yleisemmällä tasolla samoja asioita.
AB-testaus on tärkeä osa optimointia, joka osaltaan vaikuttaa myös laatupisteisiin.
Google Ads on jatkuvasti muuttuva ympäristö, usein hoitamaton tili päätyy asteittaiseen suoritustehon laskuun, jos mainonnasta kertyvään dataa ei tulkita ja sen perusteella tehdä muutoksia. Katso tilisi muutoshistoria, onko ainakin jotain em. tehty keskimäärin vähintään kerran kuukaudessa?
Asiantuntevalla Google Ads -toimistolla on prosessit jokaisen tilin hoitoon. Nostamo käyttää kolmannen osapuolen ohjelmistoa yhdistettynä projektinhallintatyökaluumme, jolloin saamme tiedon aina kun tilillesi pitäisi tehdä muutoksia tai päivityksiä. On normaalia, että mainosten kautta tulevien yhteydenottojen ja myyntien määrä pitkällä aikavälillä nousee, kun pystymme optimoinnin kautta allokoimaan mainoseurot oikeassa suhteessa eri avainsanoille.
Neuvot
Google Ads -toimistoilla on asiantuntemus Google mainontaan, mutta asiantuntemuksen pitäisi ulottua myös muihin digimarkkinoinnin keinoihin. Saat konsultointia esimerkiksi verkkosivuihisi, muihin mainontakeinoihin – tai vaikka myyntien clousaukseen liittyen, joista muuten saattaisit maksaa huomattavia summia erilliselle konsultille. Kannattaa rohkeasti kysyä neuvoja.
Lopuksi
Jos käytät Google mainontaan yli 200 euroa kuukaudessa, ulkoistaminen todennäköisesti kannattaa. Ei kuitenkaan kannata vain pyytää tarjouksia eri mainostoimistoista ja tehdä valintaa hinnan perusteella, sillä tekijöiden ammattitaidolla on suurin vaikutus tilisi tehokkuuteen. Valitse tekijä, joka tuntee Google Adsin kuin omat taskunsa, niin maksimoit Google-mainonnasta saatavan hyödyn.
Nostamo erottuu muista mainostoimistoista Google Ads -tuntemuksellaan. Pyrimme win-win -tilanteisiin, joten emme halua vain maksimoida omia palvelupalkkioitamme, vaan saada Google-mainontasi toimimaan parhaalla mahdollisella laadulla ja suorituskyvyllä.
Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä tilannettasi. Saat tarjouksen, jos koemme, että pystymme tuomaan yrityksellesi arvoa. Vähintäänkin saat pari ammattilaisen vinkkiä oman tilisi suhteen :)