Lähtötilanne
Elektroniikkatuotteita myyvän verkkokaupan mainontaa on hoidettu aiemmin talon sisältä vaihtelevilla panostuksilla. Keskimääräinen kuukausiliikevaihto on 9249€.
Toimenpiteet
Rakensimme mainostilin täysin uusiksi. Tilillä otettiin käyttöön Nostamon kehittämä tilirakenne, jonka ansiosta budjettia voidaan ohjata parhaiten toimiville avainsanoille enemmän. Mainonnan kohdennus oli aiemmin hyvin laaja - tilin uudelleenrakennuksen yhteydessä kohdennusta tiukennettiin huomattavasti. Hakuverkoston mainonnan lisäksi mainostilillä otettiin käyttöön display-mainonta, jota kohdennetaan uudelleenmarkkinoinnin lisäksi "kylmemmälle yleisölle" eli sellaisille henkilöille, jotka eivät ole vielä välttämättä kuulleet yrityksestä aiemmin.
Verkkokaupan myynti lähti välittömästi kasvuun. Aiemmin kuukauden liikevaihto on ollut keskimäärin 9249 euroa - nykyään liikevaihto on keskimäärin 29260€ eli myyntiin on tullut kasvua 216%.
Keskimääräisestä kuukausimyynnistä on varmuudella Google-mainonnan ansiota 22%. Mainontaan on käytetty vertailujaksolla rahaa 1969€ ja sillä on saatu myyntiä yhteensä 25 983 euroa eli mainonnan tuotto on ollut 1320%. Valtaosa myynnistä (55%) on kuitenkin tullut suorana liikenteenä. Suora liikenne tarkoittaa sitä, että kävijä saapuu sivustolle esimerkiksi niin, että hän kirjoittaa verkko-osoitteen ulkomuistista selaimeensa.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että kaikkea verkon kautta tullutta myyntiä ei voida tarkasti jäljittää. Yleinen esimerkki ostopolusta on seuraava:
Henkilö etsii kännykällään Googlesta tietoa tuotteesta, jota hän on ostamassa.
Googlen hakutulossivulla hän klikkaa mainosta, tutkii tämän jälkeen tuotesivua hetken aikaa ja sulkee sitten kännykkänsä selaimen.
Myöhemmin (esimerkiksi saman päivän iltana) hän saattaa jatkaa asian tutkimista pöytäkoneellaan. Aiemmin päivällä vieraillun sivun verkko-osoite on tuoreessa muistissa, joten hän kirjoittaa sen suoraan selaimeensa.
Pienen tutkimisen jälkeen hän ostaa tuotteen varmistuttuaan siitä, että tuote on varmasti hänelle soveltuva.
Mitä kalliimpi tuote, sitä pidempi tälläinen ostopolku on. Mainonnan seurattavuuden kannalta ongelmaksi muodostuu se, että esimerkin tapauksessa myynnistä saisi kaiken ansion suora liikenne, koska kävijä suoritti oston loppuun eri laitteella, jolla hän sen alun perin löysi.
Tämän tapahtumatutkimuksen tilanteessa mainonnan tuotosta iso osa menee edellä mainitusta syystä suoralle liikenteelle. Tuotteet ovat kalliita, joten niitä vertaillaan pitkään ennen ostopäätöksen tekoa. Mainontaan ei ole kuitenkaan tehty muuten isompia muutoksia, joten voidaan sanoa, että iso osa suoralla liikenteellä tulevasta myynnistä on tullut Google-mainonnan avulla - kuinka suuri osa, sitä emme tiedä. Joka tapauksessa palvelumme on tuonut merkittävän parannuksen yrityksen koko liikevaihtoon.