Aloitimme yhteistyön puutarha-alan verkkokaupan kanssa maaliskuussa 2020. Mainontaa on hoidettu aiemmin talon sisältä käsin, mutta nyt mainonnan toteutukseen haluttiin ulkopuolista näkemystä. Auditoimme mainostilin ennen yhteistyön aloittamista - jo datasta oli selkeästi nähtävissä, että pystymme tekemään mainonnan suorituskykyyn merkittävän parannuksen.
Mainostilin kaksi suurinta ongelmakohtaa olivat seuraavat:
Mainokset näkyivät liian laajalla kohdennuksella, jonka vuoksi mainosbudjettia paloi täysin turhiin klikkauksiin.
Tämä ongelma on lähes kaikilla yrityksillä. Avainsanojen vastaavuustyyppinä käytetään laajaa vastaavuutta, joka on lähes aina se huonoin vaihtoehto. Laaja vastaavuus aiheuttaa sen, että mainokset näkyvät usein sellaisillakin hakusanoilla, jotka eivät liity mitenkään yrityksen myymiin tuotteisiin tai palveluihin.
Mainosviestit ja laskeutumissivut olivat valtaosan ajasta epärelevantteja.
Myös tämä ongelma on suurimmalla osalla yrityksistä. Google-mainonnassa mainosviestin pitää olla mahdollisimman relevantti - eli mainoksen pitää käsitellä sitä aihetta, josta googlaaja etsii tietoa. Lisäksi mainoksen pitää ohjata sellaiselle laskeutumissivulle, joka käsittelee kyseistä aihetta (laskeutumissivu = verkkosivu, jonne mainoksia klikanneet päätyvät). Tätä kutsutaan hakijan hakutarkoitukseen vastaamiseksi, ja se on Google-mainonnan tärkeimpiä perusperiaatteita.
Auditoinnin jälkeen rakensimme mainostilin uusiksi. Saimme parannettua kaikkia mainonnan tunnuslukuja heti yhteistyön alusta alkaen. Tätä tapahtumatutkimusta kirjoitettaessa (27.4.2020) mainontaa on takana hieman alle 2 kuukautta ja tärkeimmät tunnusluvut ovat kehittyneet seuraavasti:
Hinta per konversio oli edellisvuonna 28 € eli yhden kaupan aikaansaamiseksi on täytynyt kuluttaa mainosrahaa 28 euroa.
Saimme tiputettua konversion hinnan 4,37 euroon eli jatkossa yritys saa yhden kaupan aikaiseksi 84% pienemmillä kustannuksilla.
Mainonnan tuotto oli edellisvuonna 255% eli 1 mainontaan käytetty euro on tuottanut 2,55 euroa.
Nostimme tuoton 1591 prosenttiin eli jatkossa yksi mainontaan käytetty euro tuottaa 6,25-kertaa enemmän kuin aiemmin.
Tapahtumatutkimuksen toteutus: tapahtumatutkimuksessa on verrattu edeltävän vuoden lukuja koko yhteistyömme ajalta (1.3-27.4.2020) kertyneisiin lukuihin (alkuvuonna ei ole ollut lainkaan mainontaa, joten tästä syystä vertailukautena on edellinen vuosi). Molempien ajanjaksojen luvuista on poistettu sellaiset hakutermit, joissa on mainittu yrityksen nimi (jos nämä hakutermit otettaisiin huomioon, aikaansaamamme parannus olisi vielä merkittävämpi, mutta tämä vääristää tuloksia). Mainonnasta kertynyttä dataa ei ole manipuloitu millään muulla tavalla.