Google-mainonnan tulisi kuulua jokaisen yrityksen markkinointistrategiaan. Se on itse asiassa monesti tehokkain markkinointikeino. Olen lähes varma, että kirjoituksen luettuasi olet asiasta samaa mieltä.
Ensin kuitenkin pieni yksinkertaistettu muistinvirkistys siihen, mitä Google Ads oikeastaan on. Google Ads koostuu kahdesta pääosasta:
Hakusanamainonta: Googlen hakutulossivulla näkyvät mainokset. Mainostaja määrittelee hakusanat, joilla haluaa mainoksia näyttää. Vain klikkaukset maksavat. Alla esimerkki hakusanamainoksesta.
Display-mainonta: Muistuttaa perinteistä bannerimainontaa (kuvamainonta). Mainokset ovat usein staattisia kuvia, mutta myös animoituja mainoksia voidaan käyttää. Mainoksia näytetään Googlen Display-verkostossa haluttujen kohdennusten mukaan. Veloitus joko klikkien tai näyttökertojen mukaan. Alla esimerkki display-mainoksesta.
Kuten huomaamme, Google Ads on itse asiassa parista erillisestä palasesta koostuva järjestelmä. Järjestelmän jokaisella osalla on omat niksinsä ja strategiansa parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi. Ehkä ensisilmäyksellä yksinkertaista, mutta oikeasti hyvää analyysitaitoa ja luovuutta vaativaa.
Mutta sitten itse asiaan.
Mikä tekee Google Adsistä niin tehokkaan? Miksi lähes aina Google-mainonta tuottaa eniten laadukkaita liidejä ja ostotapahtumia? Miksi Google-mainonta tulisi olla yrityksesi markkinoinnin ensimmäinen askel?
Google Adsilla tavoitat ostovalmiit ihmiset
Tiesitkö, että Suomessakin on yrityksiä, joiden liikevaihdon kasvusta suurin kunnia kuuluu Googlelle? Syy tähän on se, että kaikki ovat Googlessa. Google on muovautunut niin isoksi asiaksi jokapäiväiseen elämäämme, ettemme välttämättä edes huomaa sitä. Sana ”googletus” on jo aivan jokapäiväinen termi sanastossamme. Ketkä ottavat tästä hyödyn irti? Taitavat hakusanamainostajat.
Ihmiset googlettavat milloin mistäkin syystä. Kun osaat tunnistaa erilaisten hakusanojen hakutarkoituksen, saat yrityksesi juuri oikealla hetkellä potentiaalisten ostajien eteen. Kun joku on ostoaikeissa tarjoamasi palvelun tai tuotteen suhteen, olet varmasti ainakin harkintalistalla. Tämän seurauksena saat enemmän tarjouspyyntöjä ja enemmän myyntiä.
Teet itsesi ja brändisi tunnetuksi
Google Display Network sisältää noin 2 miljoonaa verkkosivua ja tavoitat sillä lähes jokaisen suomalaisen internetin käyttäjän. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja halusimmepa tai emme, markkinoinnilla on meihin alitajuisesti vaikutusta sen suhteen, miten koemme eri yritykset ja brändit. Hyvällä maulla tehty, yrityksesi yleisilmettä tukeva visuaalinen mainos on tehokas keino erottautua kilpailijoista.
Kun hakusanamainonnan avulla tavoitat oma-aloitteisesti kiinnostuneet ihmiset, Display-mainonta menee pidemmälle: saat kontaktin vielä yrityksestäsi tietämättömiin ihmisiin, tai jopa kilpailijoidesi asiakkaisiin. Toisaalta pystyt aktivoimaan vanhoja asiakkaitasi uusintaostoihin ja pitämään itsesi esillä, kun potentiaaliset asiakkaat vielä harkitsevat ostopäätöksiään.
Pääset hyötymään digimarkkinoinnin tehokkaimmasta keinosta
Asia, joka monilta kokeneiltakin markkinoijilta usein unohtuu on uudelleenmainonta, eli remarketing. Oli kyseessä sitten B2C- tai B2B-kauppa, ostopäätöksiä tehdään harvoin ensimmäisellä käyntikerralla. Mitä arvokkaampi tuote, sitä pidempää harkintaa vaaditaan. Uudelleenmainonnan avulla pystytään näyttämään räätälöityjä display-mainoksia ihmisille, jotka ovat esimerkiksi vierailleet tietyllä yksittäisellä sivulla verkkosivuillasi.
Monet saattavat esimerkiksi avata monta välilehteä selaimeensa ja vertailla eri tarjoajia, osa lisää tuotteen ostokoriin, mutta unohtaa tehdä ostoksen loppuun. Joillekin olet lähettänyt tarjouksen, mutta tarjouspyyntö saattaa olla pyydetty kilpailijoiltakin. Näissä tapauksissa haluat muistuttaa olemassaolostasi tietyn ajan ja tietyin väliajoin. Ostoskorin hylkääjille ja harkitsijoille voidaan näyttää muistutusmainosta tai tarjota pientä alennusta. Verkkokauppojen tapauksessa voidaan näyttää mainoksia juuri niistä tuotteista, joita ihmiset ovat sivuillasi selanneet dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin avulla. Tarjouspyynnön saaneiden mielessä taas pidät itsesi mainostamalla parasta kilpailuvalttiasi. Alla esimerkki uudelleenmainonnasta.
Oikein tehdyn uudelleenmarkkinoinnin seurauksena lähes tuplaat onnistumismahdollisuutesi: analyysiyhtiö Criteo.com:in tekemän tutkimuksen mukaan uudelleenmainontaa nähneiden ihmisten oston todennäköisyys kasvoi 70%.
Nopeat tulokset ja pysyvä kilpailuetu
Monet ajattelevat, että hakukoneoptimointi on parempi tapa saada näkyvyyttä Googlessa kuin mainostaminen. Asia ei ole kuitenkaan näin mustavalkoinen: hakukoneoptimointi vaatii ennen kaikkea laadukasta sisältöä ja kilpailuilla hakusanoilla etusivulle pääseminen vaatii kuukausien, pahimmillaan monen vuoden työn – eikä onnistuminen ole silti taattua Googlen jatkuvien algoritmipäivitysten keskellä.
Luonnollisissa hakutuloksissa vain ensimmäisen sivun ylätulokset keräävät suurimman osan klikeistä: jos sivusi löytyy kakkossivulla tai ensimmäisen sivun alalaidassa, saat kyseisen hakusanan klikeistä vain murusia.
Google Adsin avulla taas pääset halutessasi vaikka ensimmäiseksi hakutulokseksi. Näyt siis ennen kilpailijoitasi ja kävijöitä alkaa tulla sivuillesi välittömästi. Ajan myötä kampanjoiden tehokkuutta voidaan parantaa entisestään tutkimalla eri hakusanojen ja mainosten suorituskykyä esimerkiksi web-analytiikkaohjelma Google Analyticsin tarjoaman tiedon avulla.
Tiedät mistä maksat - lähes kaikki on mitattavissa
Googlen koko business perustuu pohjimmiltaan tietoon – ja digimarkkinoinnissa tieto (ja sen osaava tulkinta) antaa parhaimmillaan mahdollisuuden seurata sentintarkasti markkinointisi tuloksellisuutta. Jokainen mainosklikkaus on jäljitettävissä. Kunnolla tehdyn analytiikan (kuten konversioseuranta) avulla tiedät mitkä hakusanat ovat tehokkaita, ja kuinka paljon niistä tulevista klikeistä kannattaisi maksaa.
Google Adsin avulla et heitä rahaa markkinoinnin mustaan aukkoon, vaan pysyt selvillä tuloksellisuudesta.
Lopuksi
Suomalaiset tekevät päivittäin 30 miljoonaa hakua Googlen kautta. 95 % klikkauksista kohdistuu ensimmäisen sivun hakutuloksille. Englannin kielellä hakuja tehdään noin miljardi joka päivä. Olen varma, että haluat oman osasi näistä kävijöistä. Yhden sanomalehtimainoksen hinnalla tavoitat parhaimmillaan yli 10 000 kiinnostunutta kävijää.